Bangkokin levottomuudet olivat
juuri pahimmillaan ja niiden vaikutukset ulottuivat jo Phuketiin ja Phi
Philläkin oli pientä mielenosoitusta. Yritettiin loppuun asti pitää kiinni
Bkk:sta, mutta päätettiin kuitenkin päivää ennen lentoa, että tilanne oli sen
verran epävakaa, ettei siellä oleminen olisi ehkä mitenkään rentouttavaa.
Meillä oli kuitenkin valmiiksi ostettuna lautta
Krabille sekä lennot Bangkokiin ja Bangkokista Hong Kongiin, joten tappioiden
minimoiseksi piti vaihtoehtoinen kohde löytää jostain läheltä. Päädyttiin
nopean etsinnän jälkeen sitten Ao Nangiin, jossa kumpikaan meistä ei ollut
ennen käynyt. Paikka ei Suomen toiseksi suosituimpana Thaimaan matkakohteena
houkuttanut pätkääkään, mutta sen asema takasi kuitenkin korvaavat
fasiliteetit eli mahdollisuuden ostaa viimeiset tuliaiset (varsinkin uudet
fisherman pantsit vanhojen tilalle), teetättää puku sekä mekko kevään
vuosijuhliin. Lisäksi löydettiin sopivaan hintaan (25€ per henkilö) ja aikaan
lento Krabilta Bangkokin Don Muengin lentokentälle, josta meidän Hong Kongin lennon oli
määrä lähteä.
Olin varannut Andaman Wavemasterin lautan (jonka lautta oli
syttynyt muutama vuosi sitten tuleen) etukäteen Krabille phiphi-ferry.comista.
Etukäteen varaaminen on suositeltavaa, jos haluaa juuri tiettyyn aikaan ja
tiettyyn lauttaan mukaan, mutta pääasiassa suosittelen kuitenkin hankkimaan
lautat aina paikan päältä, koska matkatoimistoilla (kojuilla) on tinkimisvaraa
hinnoissa ja saarilta ostettuna kyydit saa selkeästi nettiä halvemmalla.
Matka meni siten kuin meni. Tultiin ajallaan Krabin Klong Jilad Pier –laiturille, mikä oli tärkeintä, mutta matkan aikana oli outo kohtaaminen.
Kesken matkaa meidän lautta ajoi kohti
toista lauttaa, molemmat pysähtyivät muutaman metrin päähän toisistaan ja
sitten yhtäkkiä meidän lautta ajoi sitä toista päin. Lauttojen välillä
etäisyyttä oli lähtiessä kuitenkin sen verran vähän, ettei mitään sattunut, mutta kunnon
kolahdus siitä kuitenkin syntyi.
Andamanilla matkatavaroiden laittelu sujui paljon huonommin
kuin Tigerillä, jossa ne oli kohteittain omissa kasoissa. Täällä tavarat oli
tungettu lautan sisään yhteen kasaan eikä niitä nostettu esimerkiksi kannelle
lautan saapuessa satamaan, vaan ihmiset joutuivat itse hakemaan laukkunsa. Kun
laukut olivat ihan sikin sokin pienessä tilassa, se tarkoitti sitä, että
lautan saapuessa maihin tavaroiden purku sujui todella hitaasti. Laukkujen
osalta kannattaa siis peliliikkeillä ja etsiä oma laukkunsa 15 minuuttia ennen
maihin tuloa tai varmistaa, että se on päällä tai reunassa, niin sen saa
nopeasti. Me oltiin tultu ensimmäisten joukossa joten meidän rinkat olivat
onneksi ihan perällä kaiteen vieressä ja pienellä huutelulla saatiin niiden
vieressä olevat ihmiset siirtämään laukut meille ja päästiin jatkamaan matkaa.
Krabin laiturilta eteenpäin matkaaminen oli tehty todella
helpoksi. Terminaalissa oli porukkaa, jotka yrittivät myydä autokyytejä, mutta
sieltä löytyy myös virallinen taksipiste, jossa on kiinteät hinnat, jotka ovat
matkatoimistojen hintojen halvemmat. Ao Nangiin Krabin laiturilta pääsi 450BTH/
modernilla ja ilmastoidulla katumaasturilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti