14 tunnin lennon, 1,5 tunnin
Taipein pysähdyksen ja 6,5 tunnin jatkolennon jälkeen oltiin vihdoin Balin
uusitulla lentokentällä. Pirun pieni se kenttä on edelleen, mutta terminaali on
nykyisin täysin tätä päivää.
Kentällä kaikki sujui mutkattomasti
passintarkastuksiin asti. En tiedä onko tämä jokapäiväinen juttu Balilla vai
sattuiko siihen aikaan vain olemaan normaalia useampi lento samaan aikaan
perillä, mutta jonot olivat pisimmät hetkeen ja jouduttiin odottelemaan 1h 15
minuuttia omaa vuoroa.
Balin lentokentällä oli onneksi ilmainen wifi ja
odotellessa päätin tarkastaa mailista, että onko Legian Guesthousesta tullut
vastausta ilmaiseen kyytikyselyyn. Majoituspaikan vastaus yllätti täysin – he
olivat luulleet että meidän 7 kuukautta sitten tekemä varaus oli peruttu eikä
meillä näin ollen ollut ollenkaan majoitusta.
Fiilis oli aikalailla puulla päähän lyöty. Pienestä shokista
toetessa iskin vastausta ja tarkoituksena oli selvittää
asia paikan päällä läpikotaisin. Ensiksi piti vain päästä ulos lenktokentältä. Passintarkastusjono ei ole koskaan tuntunut
niin pitkältä kuin silloin.
Jonottelun takia saatiin rinkat
nopeasti hihnalta. Terminaalin ulkopuolella oli täysi kaaos meneillään. Monet
Balin hotelleista tuntuivat tarjoavan ilmaista kyytiä, sillä nimikylttejä oli
pilvin pimein. Sen lisäksi paikan päällä pyöri satakunta hyvää diiliä etsivää
taksikuskia. Me tyrmättiin tarjoukset suoralta kädeltä tai vaan jatkettiin
kävelyä, kunnes hetken pyörimisen jälkeen nähtiin kyltti viralliselle
taxitolpalle ja päästiin ulos ympärillä pyörineestä sirkuksesta.
Taksitolpalla hinnat eri Balin
kolkkiin olivat selvästi esillä ja niissä ei ole tinkimisen varaa. Hinnat
olivat nousseet jonkin verran netissä mainituista (Legian 50 (000) -> 70
(0000)) ja halvemmalla pääsee jos vain jaksaa kävellä kentältä ulos ja nappaa
lennossa taksin. Takaisin tullessa taksi maksoi mittarilla joku 35. Lentokentän
tolpan 70 ei ole paha hinta ja säästää vaivaa, mutta tästä esillä
olevasta hinnasta pitää muistaa pitää kiinni. Se ilmoitettu hinta, joka tässä tapauksessa
oli 70, koskee AUTOA eikä siis per henkilöä, jota tiskin takana olevat
yrittävät usein kusettaa.
Matka hotellille meni kohtalaisen
hitaasti ruuhkasta johtuen, mutta taksi löysi hyvin perille, vaikka hetken aikaa
jouduttiinkin keskustelemaan mistä kannattaa mennä. GoogleMaps, Booking ja
Tripadvisorin kartta meinaan näyttivät hotellin sijainnin kilometrin lähempänä
rantaa, mitä hotelli oikeasti sijaitsi. Pieni takaisku, mutta ei voi mitään.
Matka oli kuitenkin edelleen käveltävissä 30 minuutissa ja mukana ollut heijastin
ja otsalamppu toivat vähän lisäturvaa.
Legian Guesthousille fiilikset parani vähän, sillä kohtelu ei ollutkaan Aasiassa ongelmien sattuessa pari kertaa vastaan tullutta ”Fuck you, your problem, you deal with it” –meininkiä vaan hotellin henkilökunta lupasi etsiä meille vastaavantasoisen paikan lähempänä rantaa ja maksaa jopa erotuksen. 15 minuutin istuskelun ja hotlan baarista ostettujen Bintangien jälkeen respa ilmoittaa meidän yllätykseksi, että me saadaan jäädä hotellin ja meidän jälkeen tulevat siirretään sitten muualle asumaan (asia jota olin ehdottanut aiemmin). Saatiin kaiken lisäksi vielä astetta parempi huone isommalla kylpyhuoneella, joka sijaitsi 2 metrin päässä majapaikan uima-altaasta. Jei!
Tähän lopuksi täytyy todeta, että
huolimatta varaussekoilusta, en ole missään majoituspaikassa saanut niin
mukavaa ja ystävällistä palvelua kuin mitä saatiin Legian Guesthousessa.
Sijainti on hieman liian kaukana niille, jotka haluavat bilettää ja matkaa
rantaan ei ole mukava kävellä varsinkaan pimeällä, mutta hotelli järjestää rantaan päin kolmena mahdollisena aikana aamusta ilmaisen kyydin ja taksit toimii – varsinkin jos ei ole niin tarkka siitä paljon reissu maksaa.
Me saatiin tingittyä taksin hinta
sopivaksi lähes joka kerta, mutta yöllä ja kaatosateella kysyntää on enemmän
kuin tarjontaa ja Legian on majapaikkana ns. väärässä suunnassa, joten jos ei ole valmis
maksamaan 50 normaalin 10-25 sijaan niin kävelyreissu tuli. Moni aikaisemmin
Legianista ja Kutasta kirjoittanut kehotti vaatimaan mittaria, jota teen
kaikissa Aasian suurkaupungeissa, mutta itse ainakin kyllästyin vaatimaan sitä
sen jälkeen kun 5 taksia oli kaasuttanut pois keskustelun jälkeen. Noin 1-1,5
euroa jaettuna kahdella tai kolmella on ihan sama ja se raha on niille
kuitenkin paljon isompi kuin meille, että mieluimmin oli valmis maksamaan 10 (000) rp sijaan 15-25 (000) rp. Luotettavimmat ja suositellut taksit ovat sinisiä Bluebird takseja.
Takseja kätevämpi ja edelleen paljon halvempi kulkuväline on tietysti skootterit, joiden vuokra oli noin 40 ja täysi tankki noin 25. Liikenne oli kuitenkin sen verran kaoottista ja oma skodekokemus 7 vuoden aikaa vain pari hassua ajoa Kroatiassa ja Thaikuissa, joten jätettiin se homma tyttöystävän kanssa muille.
Takseja kätevämpi ja edelleen paljon halvempi kulkuväline on tietysti skootterit, joiden vuokra oli noin 40 ja täysi tankki noin 25. Liikenne oli kuitenkin sen verran kaoottista ja oma skodekokemus 7 vuoden aikaa vain pari hassua ajoa Kroatiassa ja Thaikuissa, joten jätettiin se homma tyttöystävän kanssa muille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti